De kanarie en het machinegeweer

Er kan van alles mis zijn als iemand bij ons in de winkel komt en zegt: “Mijn hoortoestel is kapot”. Er zijn heel veel verschillende soorten van “kapot”! Soms is het gewoon gebroken: Iemand heeft het laten vallen en is er op gaan staan. Soms heeft de hond het te pakken gehad. Dat gebeurt vaker dan je zou denken. Het is moeilijk voorstelbaar wat honden beweegt om eens lekker op een hoortoestel te gaan kauwen... Maar ze doen het. En daarvan gaat een hoortoestel duidelijk en overtuigend kapot.

We hebben (restanten van) hoortoestellen overhandigd gekregen die tussen een laptop klem hebben gezeten. Of die in het oor van de drager, -oei!-  bij een valpartij gebroken zijn. Ook beland er nog wel eens eentje in de wasmachine. In al deze gevallen is het meteen duidelijk waar het probleem zit… maar dat is lang niet altijd zo. Dan is er wat detectivewerk aan de orde. We kijken eerst eens naar de leeftijd van het hoortoestel en inspecteren het oor van de drager. Dan bieden we de eigenaar een kopje koffie aan en vragen wat en hoe het mis is. Een vaak gehoorde klacht is: “er zit een kanarie in mijn oor” of kortweg: “Het piept”.  Dan weten we meteen meer, dat is wat wij feedback noemen. Bijna altijd kunnen we dat snel verhelpen. Ook “ik hoor steeds een sirene” is een duidelijke aanwijzing. Vorige week meldde zich een meneer die zich, als hij zijn hoortoestel droeg, op een militair oefenterrein waande: Hij hoorde doorlopend een machinegeweer. Dat geratel was een elektronisch probleem, daar moest helaas een reparatie bij de fabrikant aan te pas komen.  Gelukkig heeft diezelfde fabrikant de laatste jaren erg zijn best gedaan om zijn producten óók op het gebied van duurzaamheid te verbeteren, we krijgen duidelijk minder vaak “hij doet het niet!” te horen. Des te beter! Maar een enthousiaste hond of de wasmachine, daar kan geen hoortoestel tegenop.

​Geheel voorkomen dat uw hoortoestellen op reparatie moeten kunnen we dus niet, echter is een goed onderhoud van de toestellen uiteraard van belang. Daarom bieden wij u de mogelijkheid om bij de aanschaf van uw hoortoestellen een ontzorg pakket te kopen die u voorziet van alle reinigingsproducten die u nodig heeft. Indien u hier meer informatie over wenst, maak dan een afspraak