Nostalgie

Er moet een archiefkast worden opgeruimd. We hebben in ons filiaal erg veel kastruimte, hetgeen betekent dat er dus ook erg veel bewaard is in de 25 jaar dat het bedrijf bestaat. Vijf en twintig jaar reclamemateriaal gaat door onze handen. Dat is erg leuk! We zien folders en advertenties van hoortoestellen die inmiddels al lang niet meer leverbaar zijn, we zien het in-het-oor hoortoestel verschijnen en niet meer van het podium gaan. En ook reclame voor het eerste digitale hoortoestel uit 1996. Vóór die tijd werden hoortoestellen ingesteld met een klein schroevendraaiertje, maar deze niet. Dit hoortoestel werd op de computer aangesloten. Zo werden de juiste instellingen in het toestel geprogrammeerd. Dat was me wat! De digitale revolutie was in hoortoestellen ook een échte revolutie, er kon ineens van alles wat daarvoor een droom leek. Het is wel opvallend dat er in het reclamemateriaal in al die jaren erg weinig is veranderd. Nog steeds zie je foto’s van stralend lachende, vlotte senioren die langs het strand wandelen of op het terras zitten. Nog steeds wordt bij elke reclame de nadruk gelegd op “onopvallend”, hoewel daar vroeger een beigebruine kleur mee werd bedoeld die huidkleurig moest lijken. Nog steeds gaat het over het onderdrukken van achtergrondlawaai, over elkaar verstaan in een groep en over erbij horen.

Het blijft natuurlijk reclame, waarin altijd méér wordt beloofd dan voor de meeste mensen haalbaar is. Maar toch, we kunnen tegenwoordig veel meer waarmaken dan toen, er is techniek beschikbaar waar we toen nog geen vermoeden van hadden. Je hoortoestellen via Bluetooth gekoppeld aan je telefoon of televisie? Geen probleem. Die revolutie is niet meer gestopt na 1996, en nog lang niet klaar. Wilt u ook op de hoogte blijven van al het nieuws? Klik dan hier voor onze nieuwsbrief.